BOR despre căderea Imperiului sau care mai este funcţia sa socială?
Recunosc că-mi plac teme legate de imperii şi de abordări eretice. (Am scris o carte care speculează cele doua concepte, dar într-un alt context de idei). Acum un an, am primit un film care a făcut mari valuri în Rusia: The Fall of an Empire—the Lesson of Byzantium / Căderea Imperiului – Lecţia bizantină (îl aveţi în josul textului iar aici aveţi transcriptul naratorului). Este un film documentar gîndit şi produs de arhimandridul Tihon (Şevkunov) de la mănăstirea Sretenski din Moscova. În Rusia, filmul a produs o serie întreagă de dezbateri publice, discuţii televizate, nenumărate texte pro şi contra. Pe alocuri, a indus chiar obsesii şi mici isterii. Tema pusă în discuţie de arhimandridul Tihon a depaşit pînă şi hotarele Rusiei, despre amploarea dezbaterilor scriindu-se şi în cotidienele occidentale dar şi în lumea ortodoxă occidentală. Filmul încearcă să elucideze cauzele sociale, politice, economice şi resorturile morale care au stat la baza ascensiunii şi decăderii Imperiului Bizantin cu scopul de a da soluţii de supraveţuire celei de “a treia Romă”, un Imperiu rus de tip provoslavnic. În ce măsură ne poate interesa pe noi acest subiect, e greu de spus. La noi a fost comentat în anumite medii ortodoxe.
Însă mă interesează mai puţin tema pusă în discuţie de acest film (cu toate că nu e de neglijat) sau modul în care este tratat subiectul etc. Observaţia mea este alta. În Rusia, în ultimii 10-15 ani Biserica Ortodoxă Rusă (care are aceeaşi putere şi funcţie în societatea rusă cam cum o are Biserica Ortodoxă Română la noi) reuşeşte să aducă în discuţie teme delicate şi semnificative pentru societatea rusă. Mare parte a lor vin pe o filieră ultraconservatoare. În România, Biserica Ortodoxă Română, cea mai puternica instituţie politică, socială şi culturală de la noi nu a reuşit să aducă în discuţie nici o temă sau problemă serioasă în toată perioada postcomunistă. Nici ea, nici intelectualii din jurul ei. Preocupările ei par mai degrabă legate de marketing, management şi PR. Am deseori impresia că singurele instituţii concurenţiale sînt la noi Banca şi BOR. Sau, mai degrabă, e vorba de o concurenţă între cele două instituţii, aşa cum am ironizat-o în capitolul XXXV din Ultimii eretici ai Imperiului. Eu, de exemplu, sînt foarte, dar foarte curios să ştiu care este poziţia oficială a BOR faţă de problema creditelor bancare. Eu sînt un gînditor laic de felul meu, cu viziuni mai “stîngiste”, însă tare aş vrea să ştiu ce sfaturi le dă “părintele duhovnic” enoriaşilor săi atunci cînd aceştia vor să-şi facă credite la instituţia concurentă sau cum tratează “intelectualii ortodocşi” subiectul.
Să fiu înţeles corect: nu vreau ca BOR să vină şi să facă agenda societăţii civile, care oricum nu prea există la noi. Sau şi mai grav, să vină să facă agenda politicienilor sau a instituţiilor statului. BOR are suficientă experienţă în colaborarea cu statul. Însă fiind o instituţie atît de puternică, cu o influenţă atît de mare, e normal să-şi asume un anumit rol în societate, să aibă poziţii şi proiecte clare faţă de problemele majore cu care se confruntă comunitatea în care trăiesc enoriaşii ei. Prefer un BOR care, chiar dacă are poziţii incomode, mai greu acceptate de un stat laic, să le spună pe faţă, tranşant, decît un BOR care îşi aranjează şi negociază pe la spate afacerile cu un Stat care nici el nu ştie ce hram poartă.
Urmărind aceste teme aruncate la bătaie de Biserica Ortodoxa Rusă şi mai ales polemicile din jurul lor am observat cîteva lucruri foarte interesante.
- Deodată ies la suprafaţă teme, oameni şi comunităţi întregi de care nu prea aveai cum să auzi. Iar în interiorul spaţiului ortodox e o „faună” foarte bogată pe care cei din afara sa nu au cum să o ştie.
- O temă precum „Căderea Imperiului – Lecţia bizantină” a reuşit să ajungă subiect de discuţie la TV-uri comerciale, la ore de maximă audienţă. E halucinant ca la orele 19-20, ore la care eşti obişnuit să vezi cine a mai fost împuşcat, ce VIP şi-a mai înşelat soţia/soţul, să vezi o polemică legată de argumentele căderii Imperiului Bizantin şi care este legătura lor cu Rusia actuală.
- Un alt fenomen important: modul în care astfel de teme readuc la TV şi în spaţiul mediatic de mare audienţă oameni de care societatea începuse să uite. Academiceni, istorici, teologi, lingvişti, intelectuali de primă clasă au început să ia faţa VIP-urilor pop. E adevărat că pentru foarte scurt timp.
Iar aceasta este filmul în limba engleză: „The Fall of an Empire—the Lesson of Byzantium”. „Lecţia bizantină” poate fi un bun exemplu pentru BORomânia despre cum se pot aduce în dezbatere teme.
Comments
15 Responses to “BOR despre căderea Imperiului sau care mai este funcţia sa socială?”
Leave a Reply
January 16th, 2010 @ 6:14 pm
[…] deja). Dar omul trebuie sa vorbeasca despre lucrurile pe care le resimte cu intensitate. Gasiti AICI articolul […]
January 17th, 2010 @ 1:02 am
Tema “pașapoartelor biometrice” a fost una care a dat frisoane BOR, chiar dacă oficialii acesteia au fost printre primii care și-au permis un asfel de document de identitate; comunitățile ortodoxe, de care ai făcut vorbire, unele dintre ele cel puțin, au reacționat alergic și vocal în aceasta chestiune, opunîndu-se introducerii acestui sistem biometric. Presa ortodoxistă (Lumea credinței, Rost, Lumina etc.) au dedicat temei spații ample. Tot e un fel de ”căderea a Bizanțului”, căci se duce inocența intimității persoanei…
January 17th, 2010 @ 12:09 pm
1. Alexandru eu nu am pus in disutie filmul. DA are mari probleme, dar asta mai putin conteaza in ceea ce urmaresc eu. Ma intereseaza acest gen de fenomene. Si mesajul filmului nu are mare treaba cu bizantul cit cu un anumit gen de rationament si diuscurs.
2. Da Vladimir, asa e. Doar ca BOR/ul nostru a reactionat, a fost impins sa raspunda. Incepuse o mica isterie in anumite medii mai radicale din interior care a impus pe oficiali sa zica ceva… astfel tare ma indoiesc ca ar fi zis ceva.
January 18th, 2010 @ 12:48 pm
Da, intr-o anumita masura pozitia dumneavoastra este discutabila. Dar, haideti sa nu generalizam. Este de stiut ca generalizarea unei idei sau a unei situatii este, de regula, contraproductiva. Intr-adevar, BOR nu stie sa-si faca imagine si lasa imaginea unei conceptii invechite si incapabile de adaptare (a nu se citi modernizare) la vremurile pe care le traim. Cu toate acestea nu trebuie trecute cu vederea si aspectele pozitive si, de ce nu, laudabile ale BOR, cum ar fi sutele de institutii sociale in care isi gasesc alinarea mii de copii si batrani. Perfect adevarat este ca multi (poate prea multi) reprezentanti ai BOR, de pe diferite nivele ierarhice, nu fac altceva decat sa contribuie la o imagine desueta si prafuita a acestei institutii. Pacat de ceilalti, mult mai multi, care in tacere si stiuti poate doar de Cel de sus isi framanta traiul de zi cu zi in cautarea binelui si in ajutorarea celor din jur.
Da, BOR are o imensa problema de imagine (corect si nepartinitor creata), in care sa se arate si partile bune dar si cele rele. Credeam ca trustul de presa al Patriarhiei (cu televiziune, radio, ziar si agentie de presa) va face ceva in acest sens, dar din pacate poti dormi linistit privind (sau ascultand) emisiunile produse… E nevoie de oameni cu bun simt, capabili de o innoire in gandire si fapte a institutiei pe care Eminescu o numea “mama poporului roman”.
Toata stima dumneavoastra si celor ce citesc sau isi astern gandurile pe acest blog.
January 18th, 2010 @ 12:50 pm
[…] de arhimandridul Tihon (Sevkunov) de la manastirea Sretenski din Moscova, scrie Vasile Ernu pe blogul sau. Comentarii Visited 1 times | Tags: facut-mari, isi-ghideaza, moscova, pdl, sretenski, […]
January 18th, 2010 @ 1:14 pm
Draga Nicolae,
eu cred ca BOR nu are problema cu imaginea ci cu faptele reale.. La cit e de puternica (bani, pozitie politica, infrastructura) face prea putine lucruri. Dar nu sint eu in masura sa o judec… eu ma intreb… atit.. si da, cind face lucuri importante trebuie sustinuta, indiscutabil
January 18th, 2010 @ 2:04 pm
In primul rand, din titlu nu se intelege despre ce biserica e vorba BOR, romana sau BORu, ruseasca.
Biserica, BOR, nu se ocupa de orice teaba lumeasca, nu este instanta suprema. Pt asta este statul. Statul si Biserica ortodoxa actioneaza in SIMFONIE, nu in CONFONIE.
BOR este implicata in foarte multe proiecte de asistenta sociala, dar nu cu ostentatie. Dvs. asta doresti sa vezi, asta iti lipseste, ostentatia.
Pasaportul biometric este o problema intima, in care Biserica si-a spus oficial pararea, pe langa parerile indivivduale ale unor comunitati ortodoxe, dar cu valoare personala.
Daca astepti ca BOR sa isi dea cu parerea daca rata dobanzilor este mare sau mica, atunci inseamna , d-kle Ernu, ca sunteti foarte incult in domeniul asta/
BORu nu este decat un instrument al statutului rus si de aceea este implicat in astfel dezbateri. Asta inseamna insa ca deja si profanat menirea ca biserica in lume. Lucru stiut de mult, dar pt multi, trait in mediul acela (de ex. ex-URSS), un aspect neconstientizat. Pt. omul de rand scuzabil. Pt. Dvs. nu, pt. ca Dvs. ca intelectual aveti toate premisele sa va autoeducati si sa va informati.
January 18th, 2010 @ 2:36 pm
PPN,
nu ma intereseaza rata dobinzii ci “fenomenul credit bancar”… era un exemplu…
v.e.
January 18th, 2010 @ 2:58 pm
http://www.reformation.org/jesuits-in-russia.html
January 18th, 2010 @ 3:07 pm
De buna seama, misionarismul e altceva decat vedetismul! Iar PF Chirill este mai intai o vedeta publica, mediatica, cu afaceri fabuloase, iar pentru a si le proteja chiar trebuie sa fie parte a vietii publice si politice…dar asta e o alta discutie, iar ea trebuie facuta cu mai multa acuratete!
January 18th, 2010 @ 3:41 pm
Sunt de profesie inginer și economist. Îmi plac (încă) foarte mult descoperirile tehnice și îmi plăcea tot ce dovedea că rațiunea este deasupra tuturor. De vreo doi ani, fără să îmi dau seama prea bine cum, mă trezesc atras de biserică foarte mult. Merg la slujbe și îmi dedic aproape tot timpul liber studiului sfinților părinți și, după putere, mă străduiesc să mă apropii și mai mult de viața în biserică…
Concluziile mele sunt:
– virtutea esențială a ortodoxiei este SMERENIA trăită și simțită. Un individ care caută smerenia, sau unul care (cu mila lui Dumnezeu) a ajuns la ea, ÎȘI DOREȘTE SĂ NU FIE CUNOSCUT nici el și nici faptele lui! Așa că activitățile lipsite de imagine ale BOR sunt pline de laudă! Neortodox este când sunt făcute publice…
– atâta timp cât cineva nu a participat activ la viața bisericii și viața dânsului nu este trăită în biserică, oricât de capabil intelectual ar fi, nu poate compara sau analiza obiectiv. Este un citat celebru: ”încercați să puneți un orb din naștere să descrie cromatic o pictură” sau ”descrieți mierea, dacă niciodată nu ați gustat-o”
Din prisma experienței mele de viață o astfel de dezbatere/analiză este sortită eșecului. Ateul nu poate înțelege duhovnicescul, iar ortodoxul nedesăvârșit (care nu a reușit să își elimine patimile) nu este capabil să discute blând și iubitor cu ateul să îl ajute să se îndrepte…
Si cum aproape toți în biserică suntem foarte departe de desăvârșire, este foarte dificil.
Sper să vă fie de folos și iertați-mă dacă v-am supărat!
Doamne ajută!
January 18th, 2010 @ 3:44 pm
Draga Robert,
inteleg pozitia ta si o respect
v.e.
January 19th, 2010 @ 1:43 pm
Lipsa de reactie a BOR este perfect explicabila! In general Biserica si Statul functioneaza intr-o relatie de conditionare si influentare reciproca si isi consolideaza impreuna structura si prestigiul. Una prin opera de misionariat iar celalalt prin exercitiul puterii! Nici BOR, nici Statul Roman, ambele creatii intamplatoare ale filozofiei natiunilor din secolul XIX, nu au in spate o istorie de proiecte si infaptuiri.Aveti cunostinta de vreun proiect propriu al Statului Roman (sau a comunitatii romanesti) de la confectionarea lui pana acum?
January 21st, 2010 @ 2:34 pm
))”Попадались вам в храмовых сооружениях странные существа, которых священнослужители шутя (но только между собой) называют православными ведьмами? Вроде крещеные, вроде женщины, вроде пожилые, но с необъяснимым обменом веществ: вместо углекислоты выдыхают злобу. Глаза, как у тигра. Голос – как нож. Запах стеарина и комсомола. Своеобразное такое обаяние”.
С. Гедройц